Sean Paul:)
Get Busy, Gimme the Light, Like Glue, majd a Beyonc-val kzs Baby Boy - taln nem rulkodik tl nagy elfogultsgrl, ha azt mondom, hogy ezek a szmok az utbbi vek legjobb slgerei kz tartoznak. Radsul Sean Paul nem csak ezeket a partibombkat dobta le a mit sem sejt kznsgre, hanem megismertette a vilgot egy stlussal, ami szlhazjban, Jamaikban mr vek, st vtizedek ta vgan tenyszett. A dancehall, mert hiszen errl van sz, valamirt "undergroundnak" van elknyvelve, de hogy mirt, azt n ugyan meg nem mondom - hiszen mg a legtbb fldalatti mfaj azrt szorul ki a slgerlistkrl, mert nem ppen a knnyed szrakoztats a clja, addig a dancehall, mint a neve is mutatja, a tncparkettnek szl. Persze mivel jamaikai mfaj, ezrt aztn sok mindent a reggae-tl rklt, de azrt meglehetsen talaktotta azt, ami mondjuk Bob Marley-tl s a tbbi legendtl rmaradt. Kemny, lktet basszusok, heveny csprzsra ksztet ritmusok, egy kis szintipttygs (esetleg nmi dstssal), no s az MC-k, akiket ott DJ-nek hvnak: nyomjk a maguk rgtn felismerhet kiejtsvel s egszen klnsen reszels hangjn a ritmikus nek-beszdet, ami nem rap, de mg leginkbb ahhoz hasonlthat a dancehall-on kvli vilgbl... Akinek nem ugrik be, hogy mirl van sz, az gondoljon Caramel produkcijra az (elz) Megasztr jamaikai forduljbl: az a lenygz bett, ami olyan sikert aratott, hogy meg kellett ismtelni, na az volt a raggzs. (Zrjelben jegyeznm meg, hogy az j Blga-lemezen is tbbszr hallhat, no persze amolyan Blgs stlusban.)
Szval egy rendkvl szrakoztat mfajrl van sz, taln csak az lehet a gond, hogy elgg belterjes: Jamaikban van hsz-harminc "kirlya", m a kicsi szigetorszgon kvl nagyon kevesen csinljk igazn jl, s azok is inkbb arra bszkk, ha a lehet legjobban hasonltanak az "eredetiekre". Azt azrt tlzs lenne lltani, hogy Sean Paul nemzetkzi sikereivel alapveten megvltozott volna a helyzet: szken vett mfaji rtelemben nincsenek ma sem dancehall-slgerek a toplistkon; inkbb csak arrl van sz, hogy az emberek ma mr felismerik, a zenszek pedig beptik ide-oda: hip hopba, R&B-be, popzenbe. Igazbl Sean Paul is hip-hopostotta egy kicsit mfajt, br az is igaz, hogy ehhez nem nagyon kellett erszakot tennie rajta.
Szval most itt a Trinity, ami visszatrs a gykerekhez: jval "szigorbban" dancehall, mint a Dutty Rock volt. Sajnos olyan megaslgerek, mint amiket e cikk elejn emltettem, nem tallhatk rajta, s a kzremkdk sem lehetnek ismersek a nagykznsg szmra, mint az elz lemezen pl. Beyonc vagy Busta Rhymes (viszont pldul a Connectionben szerepl Nina Sky nev hlgynek olyan hangja van... huh). Igaz, hogy az els kislemez, a We Be Burnin', s a nemsokra hdt tjra indul Temperature tnyleg slgeresebb a tbbinl, de ezek sem olyan kiugran. Cserbe viszont igencsak egyenletes sznvonal a lemez, tizennyolc (!) szm sorakozik itt tbb, mint egy rn keresztl, s egyikre sem mondhatjuk, hogy csupn tltelk volna. Egyik sem szaktja le a fejnket, viszont mindegyikre igen jl lehet rzni. A lemez els rszben inkbb a knnyebb, a reggae-hez kzelebb ll dalokat hallhatunk, mg a vge fel besrsdnek a dolgok; meg kell vallanom, hogy nekem a legjobban ezek a flledt, dgs szmok tetszenek a legjobban - mr-mr tl sok, de aztn mgsem, hanem pont j mindegyik. Egyetlen apr gond van a lemezzel, amit mr az elzrl is el lehetett mondani: ha valaki nem kifejezetten dancehall-rajong, akkor annak bizony sok ez az egy ra. De ht ki mondta, hogy minden lemezt mindig egy-az-egyben vgig kell hallgatni: brmikor be lehet tenni, lenyomni hrom-ngy szmot, s mris best egy kis jamaikai napfny ebbe a hideg, hideg tlbe.
www.sean-paul.net
|